Pages

grad

Daisypath Graduation tickers

Wednesday, December 14, 2011

catatan kesimpulan -kisah bermakna d Mesir-

hari rabu y tenang.engatkan kecoh sbb zakzik sdg berpilihanraya.bajet cuti la kan.hampeh.haha.erk,dah lama xmenulis.ingin mencoret,tp dipendam hngga jadi debu,lalu diterbangkan bersama angin lalu.its da end of 2011.
n im going to b 21..terasa cepat masa berlalu.terasa bimbang seandai amal ibadat belum cukup melayakkan diri menempah tempat d syurgaNya.moga kita sentiasa tergolong dlm golongan org2 y beriman dan beramal soleh,insya Allah :)

tanggal 6/10/11 y lalu,genap 2 tahun keberadaan d mesir.jadi kiranya ad baki lg dlm 4 tahun.moge dipermudah segala urusan olehNya.terimbas kembali kenangan pertama kali menjejakkan kaki d bumi anbiya'.jam 6.30 pg 6/10/09 d Cairo International Airport,disambut oleh sahabat2 dari Keluarga Pelajar2 Kelantan Mesir.org kate Mesir ad piramid.dlm perjalan pulang k kediaman,jenuh sy mencari piramid.xjumpe T_T mane la nk tahu piramid tu kt Giza.jauh gile dari Hayyu Sabi'..sesampai d sane,ingatkan dah dapat tahu dapat U mane mane.so,status mase tu mmg mcm pelancong lah.nk g blajar,xdek u.kalau rajin,tompang masuk je kuliah kt Ainsyam.er,xdenye sy rajin,sbb lecture dlm bahasa Arab ! (Government-2-Government programme)


sebulan jgk la merempat xbuat apa apa.dlm borang apply y isi sblom ni ad mintak 3 choices-azhar,ainsyam n alexandria.lepas tu smpai cni dgr2 kalo masuk azhar kena hafal 30juzu' thn 1 n thn 2nd br stat blaja medik (G-2-G programme).terus nangis sbb walau sy ad basic skolah Arab Ugama,tp sy bukanlah hafizah.mmg untuk mencuba tu xsalah,tp bimbang diri tidak mampu.bukan sedih sbb takot dpt azhar,tp sedih sbb yakin diri xmampu untuk menghafal ayat2 suci Allah S.W.T..Allahu Rabbi :'( 

sedang bersenang lenang on9,chatim n sebagainya,tetibe mendapat teguran dari seorang sahabat.ingat smpai skrg.dy pernah tegur ttg pakaian sy.mmg sblom ni xde sape p0m y tegur smpailah sesampainya d cni.indah bahasa y digunakan,walau bg diri sendiri sgt perit untuk menerima.tp Allah bukakan pintu hati sy untuk terus menerima dan menerima sambil berfikir.alhamdulillah.untuk istiqamah mase tu mmg susah,tp mulakan dgn y paling basic,iaitu sucikan hati,insya Allah y lain2 akan dipermudah.

sucikan hati?dengan bermuhasabah dahulu.rase diri sgt beruntung dipilih untuk berada d Mesir.dgn biah y mampu mendidik jiwa dan rohani,dgn peringatan y sentiasa berterusan.susah bg sy untuk mendapatkannya d Malaysia.dgn dikelilingi oleh sahabat2 y mampu mendorong kite dekat kepadaNya.jika sy masih meneruskan pengajian d matrix dahulu,mungkin sy bukan seperti y skrg ini..bukan nk kate skrg sudah baik,tp baik dari y sebelom ini.moge sentiasa diberi petunjuk olehNya :') bukan nk kate Malaysia xde ciri2 seperti ini y mampu mendorong sy ke arah kebaikan sedangkan sy sendiri dari sekolah Agama Arab,tp diri sy y sukar untuk menerima dan memperbaiki diri..itulah y dikatakan dgn Hidayah itu milik Allah.berdoa dan teruslah berdoa..

cukup sebulan lebih bercucuk tanam d cairo,lupe sama ad tgh bulan 11 or awal bulan 12,nama alhamdulillah  naik sementara kt Zagazig Uni.walau naek sementara je n xtw lg kt u mane sebenanya,tp kami ttp angkut pindah brg g zakzik.mmg tawakal sgt2 dah,sbb dh ujung tahun kan,nk midterm exam dah.blaja nye dak lg.byk ketinggalan :'( n alhmdulillah bulan 3 baru nama kami mmg naik kt zakzik.dah nk dekat final dah,baru dpt bayar yuran.alahaiii,dugaan..

-kawasan kediaman-

sgala pahit manis bergelarr mahasiswa perubatan dikongsi bersama sahabat seperjuangan.sungguh perit untuk dialami.namun,apa ertinya sebuah cerita jika tiada konflik.jalan cerita pom smooth je,n org y tgk cite tu pom xtw nk amek pengajaran apa.mcm tu la perjalanan hidup kita.kita d uji dgn ujian y sama dan pelbagai,cuma bergantung pada diri dan iman masing2 untuk menghadapinya.Allah sentiasa ad untuk hambaNya.apa salahnya jika kita sentiasa menyegerakan suruhan Allah..

satu lg pengajaran terbaik y sy dpt ialah konsep berjemaah.ianya sgt digunapakai sepanjang keberadaan dcni.berjemaah dari solat,mkn,study sampailah jalan2 mkn angin.sumenye berjemaah ! sepanjang d mlysia,solat berjemaah itu selalu la jgk,kat asrama mmp n matrix.tp kat cni,sgt berpeluang untuk mengetuai jemaah (jadi imamah)..hebat bukan ! dari takot2 n malu2,kini alhmdulillah sentiasa berebut. (kalau housemate sy bc nih,kompim kantoi sbb sy slalu  pass2 kat dioram.haha) alhmdulillah la buat sahabat2 lain y sentiasa berebut2 nk jd imamah tym solat.maklumlah kami kt cni akhawat digalakkan solat d rumah je.terawih je br g masjid :)

oh ad lg 1,sistem mushrif ! org Malaysia ad y xfaham ttg sistem mushrif.mushrif terdiri daripada ikhwah y akan menemani dan mengawasi sekumpulan akhawat y mahu keluar malam atas sbb2 y penting.1 mushrif cukuplah untuk sekumpulan kecil akhwat.sbb mlm sgt bahaya ! kami akhwat kena ad kt rumah b4 magrib.dan bila smpainya kt Malaysia,tym nk kua mlm tu,terasa sgt janggal.bukan teringat kt mushrif ye.ahaha.tp sentiasa terbiasa terpikir mlm bahaya,malam bahaya,malam xberbau.haha..(erk,MALANG y xberbau =.=")

-part of faculty of medicine,zagazig U-

dan y terakhir adalah suatu dugaan y sy ingat sy xboleh melaluinya.ketika dalam fatrah imtihan final 2011 2nd year,sedang y laen sibuk membuat persedian untuk paper y seterusnya,namun sy hanya mampu melihat buku2 y xtersentuh dek kerana ujian sakit y dikurniakan Allah.sy sentiasa berusaha untuk menerima setiap ujian y menimpa,kerana sy tahu pasti akan ad manis di sebalik semua itu.kerana terlalu sakit sehingga terpaksa berulang alik ke hospital dan mkn ubat,jd study pom kuranglah kan.bila dah mkn ubat,ngantok ad,side effect nausea pom ad.T_T.jd,at last,hanya mapu study y spot je.ketika org lain2 ragu2 n tkot nk bc y spot,tkot xmasuk,sy terpaksa dgn yakin,redha n tawakalnya bc y spot je.bole bayang xperasaan bc y spot je?dibuatnye xkua,naye kawe >.<" tiba hari exam,dgn lafaz bismillahirrahmanirrahim,ya Allah,ak minta maaf kerana usaha ak stakat ni je y mampu ak bawa.ak tawakal sepenuhnya kpdMu Ya Allah,berikanlah y terbaik untukku natijahnya nanti sama ad baik atau kurang,itu mmg ketentuanMu.kurniakan ak ketaqwaan dan keredhaan y tinggi padaMu.dan alhmdulillah,semua subjek kluar spot.mase tu mmg rase sebak y amat.terasa diri sgt bersalah jika ad sebelom ini sy merungut kerana sakit tym exam.dan natijahnya cukup melayakkan sy untuk terus meyanmbung pengajian k tahun 3.alhamdulillah Ya Rabb :')


terasa mcm panjang mencoret,mungkin mlm ini diberi sedikit kelapangan masa.mungkin post y terakhir untuk tahun 2011.selamat datang 2012 ^_^ dah besar,tp xbole kawin lagi.hahahha.ha,bercakap pasal kawin ! tetibe je.aha.kt Mesir mmg sgt popular dgn kawen muda masa belajar.maklumlah jauh dari keluarga.si suami bole jg si isteri,jauh dari keluarga la katekan.tp mungkin jodoh sudah sampai,maka mereka bersegera dlm menyahut tuntutan Illahi.alhamdulillah.mmg sekeliling ni ha pakat dok kawen.pakat dok g klas same2.alahai,xjeles lg stakat ni.cuma timbul perasaan bangge.bangge tengok diorang dlm ikatan y sah disisiNya ! 

okay dah.cukupla tu.cukup...esok masih ad kelas.skrg matlamat blajar adalah ntok balik Malaysia winterbreak ni. (bole plak mcm ni?) ish3,syazana syazana...

y baik itu dtgnya dari Allah S.W.T,alhmdulillah semoga bermanfaat,y kurang dari diri sy moga sama-sama perbaiki.satu y saya pegang : kita tahu,yakin dan beriman dgn hari akhirat,dan marilah kita usahakan untuk hidup selesa di syurga Allah kelak,insya Allah <3

wslm wbt :)


Monday, November 14, 2011

kecewa.

terdengar sayup-sayup bait nasyid

Ya Allah
Jika dia benar untukku
Dekatkanlah hatinya dengan hatiku
Jika dia bukan milikku
Damaikanlah hatiku
Dengan ketentuan-Mu

seringkali kuselitkan ia dalam doaku
memohon agar sentiasa terpelihara hati dan iman 

seringkali kulafazkannya di setiap istikharahku
memohon agar hati yang lemah ini kembali kuat dgn ketentuanMu

seringkali kuungkapkannya tatkala hati dijentik rasa cinta
memohon agar diri ini tidak lupakan cinta terhadap Allah & Rasul

dlm setiap perkara
cantik aturan olehNYa
biar sekalipun sgt perit untuk dilalui,sgt sukar untuk dihadapi
namun Dia telah menciptakan satu kebahagiaan di akhirnya
sgt manis pengakhirannya
ujiannya adalah 1..cuma bersabar
hebat ganjaran yang diberikan Allah hanya dengan ujian sabar
apatah lagi ujian2 lain

disaat hati bersedih,disaat hati menangis
 'berbicaralah' dgnNya
mengadulah padaNya
Dia y Maha Mendengar

seringkali ku ingatkan diriku...

jika Dia belum lg memakbulkan doa2ku
yakinlah,ad y terbaik sedang menantiku
Allah sedang menambah imanku
bersyukurlah..

ingin kuluahkan sesuatu padanya
namun diri ini tidak sekuat y kusangka
seringkali ku meminta petunjuk dariMu
m0ge-moge isihatiku y dipendam sekian lama 
dpt disedari olehnya suatu hari nanti
suatu memori y hanya Engkau dan diri ini saja mengetahui
suatu kehendak y hanya mampu disimpan erat dalam hati
ya Allah..lemahnye diri ini

alhamdulillah
bersyukur kerana terpilih untuk menjalani ujian dariMu ini Ya Allah
m0ge natijah y dinanti menambahkan lg rasa kecintaanku padaMu
:)



Friday, October 28, 2011

fitness~

adakah adakah sy sudah tua?
sakit2 badan lepas bersenam.hahahha ;D
okay.sgt lame dh xjogim.
last jogim sblom dtg stdy kt mesir
lepas tu bizi smpai xsempat nk luang mase ntok diri sendiri
haha.padanmuke

ok,n0w permulaan jom !
have to b m0re fit ! yaaa~
oke,mlm ni sgt cramp.
haha.esok sambung jogim.cehh,rajin je awal2
mintak berterusan
tp tp tp
xtw la pasni,sbb klas sgt2 la penat :'(

ahh,umur dh naik.
kena jage badan akak oii
1st thing 1st,esok nk beli susu..
eeeuwww....minuman y paling sy xsuka seumur hidup
but have to ~__~"

1)jogim + exercise
2) facial exercise
3)mkn byk buah.dun 4get banana!
4)stop keropok2 MSG n megi
5) facial2 (mask)
6)body scrub

wanna b a healthy medical student
byk ag nk kena stdy ! ^__^v


Saturday, October 22, 2011

makan ubat

hai sakit ! 
sakit=ubat la kan ! have to T__T
tp dok cni,xdek sape nk engatkan suh mkn ubt.
kalo dok umah,smpai mase,mak ayh tolong hulur suh telan ubat.haha..

tw x perasaan bila kena mkn ubat air? i mean in liQuid form?
terrible ~_~
kalo zaman2 baby budak dulu bole la,minum ubat demam syrup tu
n0w da besar,eeeuuww
ubat batuk bole trime lg,ni ubat taste worst.
cant describe.kena try sendirik.haha.
at least,cuka ad rase lg.ni......xtw xtw..wordless.cehh,,

step nk mkn ubat

tym nk mkn ubat tu,take 30minutes jz to stare at it
15mnt to take da glass out with spoon
then 10mnt to bancuh bancuh 1spoon of Uralyt u + 1  glass of water
n it takes me 1 hour just to think how terrible da taste was if i drink it now
after 1 taste,stop to say eeeuwwww for 30mnt non-stop
then continued till half finished
tw x,sy xminum abeh pom segelas.gile nk muntah wehhh >.<"

kpd y pakse2 sy mkn ubat,thanx alots
i kn0w u care
terharu terharu
sy janji,sy akan sehat sepenuhnya biiznillah :)


Friday, October 21, 2011

3rd year medical student

16/10/2011
selamat diijabkabul jadik studen 3rd year.haha
welkem to da club ~
dis year gonna be so tough tougher toughest.ngee!

-pathology-
-pharmacology-
-parasitology-
-microbiology-

after doing an attachmnenn at Hospital University Sains Malaysia, sy sedar betapa susahnye medic.huahua
nk patah balik,dah separuh jalan.penaja wehh penaja.byk dh pakai duit nih
haha.MEDIC best wooo..lex ah.baru nk blaja jd real doc nih

3rd year ha !
at 20 years old
so mari kita berazam ntok sesi baru 2011/2012 ini

sy Nur Syazana Bt Mohd Zakiman berjanji bahawasanya sy akan

1) cuba mendapatkan result mumtaz n being in top 30 batch!

2) study dari awal tahun,so dat final exam nanti i could cover them all !

3) stdy bukan ntok exam semata2,but to apply them !

4) xkan ponteng kelas saje-saje.

5) banyakkan qiam (YA Allah,bantulah sy kuat dari segi ini.ameen)

6) jaga pemakanan.u kn0w y kan ! (:

semoga azam sy kali ni tidak sia sia.semoga Allah permudah segala urusan sy.ameen :)


-gmbr sedut dari google-

Monday, August 1, 2011

Sunday, July 31, 2011

alkisah d ARMA ;))

31 july 2011 @ ARMA
hari kedua trauma teksi..sbb?
sbb on 30july dekat husin,nk balik dkt sejam lebih tunggu teksi
gile ape !"
mjur last2 lepas azan magrib,ad teksi behenti
tu pom sbb dak mlayu lam teksi tuh suh behenti
kalo x,tido kt husin la jwbnye
pe kes la arab ni dkt2 nk puase.makin ramai,makin sesak
makin teksi pemalas
then g city star,p0m ssh nk dpt teksi balik k hayyu sabik T_T
mmg malang nasib mlm tu.
haha
sy ape lg...menggunakan kecharmingan sy ntok merampas teksi..ahha
DAPAT ! xD
alhmdulillah..carenye..sembur Allah Ya Latif byk2 kt mane2 teksi..
hah,tawakal weyh...

oke berbalik cite kt arma
tujuannya nk translate resit yuran n tasdiq
lame gile weh
turn k 15
siap g brunch ag k cafe...
makan nasi lemak akak tu,sedap ! (smbil berborak2 ngn tauke nasi tu)
dan..ad la sekumpulan ust ntah dr mane mkn x jauh dari kitorang cam xpuas aty je tgk kami dok borak ngn akak tuh
siap tnye ag akak tuh,knapekah akak tu berbual ngn kami..
wehhh,kitorang byr la nasik tuh
xdenye y free..ahahah

then,pegila jmpe ust y translate tuh.. (blom siap ag nmpknye)
so mngambil keputusan ntok tumpang tgk tv kt bilik pengawal
(tgk dr jauh je)
kebetolan cite antu.wahhaha

oke.dah.masuk balik.ust tu pnggil,kebetolan bilik tu dah kosong
so masuklah,borak2 ngn ust tu sambil dy translate kan resit2
then,jeng3,ust tu bukak topik kawen
wahahha
dy bg 1 kertas keje  "ilmu rasi perkahwinan"
g2 la bunyiknye
sal kire2 name n tgk jodoh
ust ni ad asisssstant,dr shoubra...perghh gile smangat ust tuh,
disuruhnya sy kira nama sy ngn pasangan
sy kate xde.haha
ust y translate tu tgk sy,dy ckp awk jgn tipu,sy tahu awk ad..wahaha.gile terer i'rob org ust nih
then masokla beberapa lg ust y juga dr shoubra,ramai gile
diorang dok gelak2 dah..sbb sy berebut kertas keje tu ngn diorang
(ceh,nk jgk diorang)
melihat kami besungguh nk ketas keje tuh,ust tu pom cetak la byk2 lg...dpt sorang satu
y ust depan sy ni,dpt2 terus kira.
kitorang dok gelak dh.smangat gile
katenye nk kira nama dy ngn maknya...alhmdulillah,positif kiraannya.ahha

lepas sy kira2...didapati... ----->xmemuaskan.jeng.d0wn.hampa gile result
mase tuh mmg tibe2 je ketar
mnyesaal xsuda,knape la ak g kire..adoii
then ust asisten tuh nmpk sy pucat gile ah,n gelabah
terus je dy bg tazkirah...byk gile..sy hnye mampu jwb..insya Allah
disuruhnya sy besabar,jgn caye sgt,rezeki,jodoh sume Allah dah atur
n disuruhnya sy buat solat...solat ape ek td..bukan istikharah
solat ntok diperlihat jodoh..w0w
n juga solat dan doa ntok dperbaik hubungan (:

then masok lak ust jawa. (ensem) hu3..dy lak dok bg ceramah
kemudian ust translate tu pom jgk dok bg tazkirah.. 
kalo nk tw lebih lanjut,sila k arma.haha xD
sy dlm hati sbenanye gelisah gile sbb da lewat nk balik zakzik.hak3~
sal result xmemuaskan td tu,xde perasaan pom actually.ki3
tetiba je jd bahan tumpuan kt arma.bukan tumpuan ntok d usha ye
tumpuan pakat2 nk naekkan smangat sy
syukran sume.byk blaja ainih...
semoga dpt mendekatkan diri lg pdNya (:
dkt 4jam,br la siap..ahah..
*pasal ketas keje tu,kalo nk mintak sdiri ngn ust tu* :p

akhir kalam.
terimakaseh ust
dlm byk2 benda diorang cite,ad jgk y menusuk kalbu,y bole d ambil pngajaran,y bykla sy blaja td





Tuesday, July 26, 2011

siti khadijah (;

Kaulah lambang cinta sejati
Srikandi pertama tika Islam bermula
Hatimu menyalakan keyakinan
Hartamu membuktikan pengorbanan

Rasul keseorangan engkaulah teman
Dia tersisih engkau memilihnya
Dia terbuang engkau menyayanginya
Kerna iman kau sanggup berjuang

Siti Khadijah namamu indah
Qudwah hasanah tauladan ummah
Tika Rasul terpinggir
Engkaulah insan terhampir

Siti Khadijah mujahidah solehah
Agung jasamu dipersada sejarah
Pemergianmu ditangisi nabi
Hingga kini tiada pengganti

Sunyi jalan menuju Allah
Menggamit hati mencari teman
Indah jalan menuju Allah
Jika teman seperti Khadijah
Masih ada lagi...


:)

Wednesday, July 20, 2011

jika dia bukan jodohku

ya Allah
ak tahu,bukan sampai masanya lagi untuk ak berbicara soal jodohku
ak tahu,Engkaulah Yang Maha Mengetahui segala isi hatiku
bila hati dikuasai cinta,sume benda jadi xkena
fikiran,hati..sumenye berbicara tentangnya
sedangkan cinta kepadaMu belum ckup untuk dibawa ke syurga
apalah sgt cinta dunia.jika cinta akhirat dlupakan
apalah sgt cinta dunia,jika cinta xkena pada tempatnya

knpe cinta selalu dita'rifkan cinta kpd kekasih?
sebut sahaja cinta,mesti terbayang kekasih
knpe tidak dluaskan lg skop cinta kpd ayah,ibu,adik beradik,keluarga,guru,sahabat
kerana cinta kpd bukan kekasih tidak selalu diucapkan.

ya Allah
hari ini ak memohon,hari ini ak menadah tgn
berdoa agar kau tetapkan jodohku
jika 'dia' jodohku ya Allah,maka kau jagalah batasan perhubungan antara kami
jauhkanlah kami dari segala fitnah dan dosa
peliharailah hubungan antara kami
biarkan dia menantiku dgn kepastian
yakinkan ak bahawa dia milikku
dan yakinkan dia bahawa ak miliknya
kau jauhkanlah hati antara kami sepanjang tempoh perkenalan kami
ikatkanlah hati kami dgn ikatan doa,bukan ikatan cinta ya Allah

sungguh ya Allah,
ak belom bersedia untuk menggalas tanggungjawab sebagai permaisuri hidupnya
ak tidak mahu berdosa sekiranya ak gagal melaksanakan tanggungjawab tersebut
berikan ak masa untuk menjadi seorang wanita solehah ya Allah
y mampu mendidik anak2ku nanti,
y mampu menjadi penyeri dan sayap kiri buat bakal suamiku kelak

Ya Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang,
jika dia benar2 bukan jodohku,
maka Engkau tunjukkanlah kepadaku..
jauhkanlah antara kami secepat mungkin
Engkau Yang Maha Berkuasa atas segala-gala y terjadi
ak mohon padaMu Ya Allah
sungguh,ak xsanggup untuk melukai hati hambaMu
ak hanya mampu berdoa dan meminta petunjuk dariMu
sedaya upaya ku berusaha untuk menjauhkan diri dari semua ini
selebihnya ak berserah padaMu Ya Allah
sungguh,hati kami para hamba sgt lemah Ya Allah

Ya Allah,
jika mereka sibuk berbicara soal jodoh mereka,
ak tidak mampu untuk menahan sebak d hatiku
kerna ak takut..takut jika mereka xdpt apa y mereka inginkan
ak tidak mahu melihat mereka bersedih Ya Allah
Engkau Maha Pengatur urusan Ya Allah
apa y Engkau tetapkan,semuanya adalah y terbaek (:
ak tahu ya Allah,jika apa y kami minta,jika lmbt dperkenan,
ak yakin dan pasti bahawa Engkau sedang menambah iman kami,
alhamdulillah..

Ya Allah,
jika mereka sedang sibuk membicarakan soal perkahwinan mereka,
ak tersenyum bangga Ya Allah,
kerna mereka memilih jalan y mulia,jalan yang Engkau redhai
rahmatilah mereka semua Ya Allah
berikan mereka limpahan kasih sayang dan segunung cinta
untuk mereka mengukuhkan binaan baitulmuslim y mereka idamkan 

Ya Allah,
semoga kau perkenankan doa hambaMu y lemah ini, 
jadikan ak wanita solehah,
kuatkanlah iman ak,
dekatkanlah ak padaMu Ya Allah
ak ingin mencintaiMu Ya Allah,dan semoga Engkau sentiasa mencintaiku,
ak ingin merinduiMu Ya Allah,dan semoga Engkau sentiasa merinduiku,
ak ingin mengasihiMu Ya Allah,dan semoga Engkau sentiasa mengasihiku..

ameen ya rabb :')




Thursday, July 14, 2011

malam psychology ~_~

16july
lmbt gile !
wat?ooo...tarikh abeh exam..
ehheee >.<"
u mane ag wey y exam 2bulan nonstop.adehh,,
kalo umah ak tngkt 2 je,sanggup ak terjun meraih simpati tanak exam dah.
*engat ak ni terikot2 k scene kt kbmall tuh.huh -.-'
tp itula..sape suh stdy kan..dok umah je la
ank dare,tnggu org masok minang
aha.manyak chantekk lu
letih2 mak ayh besarkan,last2 xdak background pendidikan,hampehh weh..

lagi sehari nk exam.lagi sehari nk merdeka.
haha.mcm hamba la plak.tnggu dibebaskan.
owh ni mesti byk bace tarikh islam ni..ehee..
psyko last.mang psyko abeh.
kusangkekan psyko senang xyah bace !
tp kena stdy lebih dari stdy sbjek medic weh
ape benda psyko?

menurut buku tex ak

"psychology is scince of soul,mind,consciousness,experience.so it is study behavior of man and animals to environment"


arghhhhhhhhhhhhh...!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
baru definition oiii...
xmasuk ag point2 kecil....
psyko is....setiap verbs to mesti ad meaning n types dy la! ~_~

1)learning-is any permanent change in behaior as a result of experience

2)biological rythms-cyclic change in behavior or physiology that repeat themselves in a definite time.it includes sleep rhythm,body temperature,hormone regulations.....

3)perception-is the process by which person can interprets sensory stimuli which r 2 types:symboln sign

4)attention-is preparatory set involving da selection n emphasis of one component of experience or activity.bla3....attention is concerned with da level of arousal or state of alertness

5)forgetting-failure to remember a situation or an event

....dan byk lagi...
bosan da?
aha.biasela...sharing kebosanan saye ^_^v
tp..uihh ilmu nihhh...sia2 xblaja !
xbaek wehh..
anyh0w,,gdlx 4 me ntok last paper.
akan ku makesurekan ku pulun habis habisan psyko nih !

bittaufiQ wannajah wannikah...opss,,doa ni..ameennn (:

Wednesday, July 13, 2011

sebuah penipuan.haha xD

ak..mmg suke menipu
kt skola mnengah dulu membe2 pnggil ak kaki tipu
haha.ala gurau2 manje gitu.. (:
pandai tipu,pndaila la tanggung akibat.ye kan !

skrg mmg ak ad buat tipu besar.
besar gile weh !
ak tahu tipu tu dosa.dah la dosa,ak g cite ag aib ak tipu org kt blog.aishh =.="
tp ak tipu sunat.erk ad k istilah nih?haha 
have to la.tepakse.org kate mcm darurat la.
well.harap benda ni xberlarutan.
tp sedey gak maen tipu gni...sbb ase byk 'kehilangan'
tp xpela,ntok kebaikan kan !
ya Allah,mohon dikuatkan ! ^_^

sume salah ak.
pasni ak kena setel baek2
sblom ni xsetel sbb xckup matang kot,,
cian some1 nih,sbb ak terlalu 'matang' la katekan,abeh ak marah dy
marah ntok kebaikan bersame.hi3..

well.kena ad keberanian nih nk terus terang kt org terpenting.
adooiii.
tp,kena redha la if ad berlakunya kehilangan.
da byk kali da.huh n0nsense.

*eee geramnye nk tulis cite sbena
tp xle2...nanti terbongkar penipuan.
laenla kalo blog ak private.
huahua xD
kan best wat blog private ! mcm diari harian la katekan
tp ini blog..mane tw ak ad nk copy paste sumtim y harus dikongsikan.haa,,

oke.xsabar nk abeh exam sbb nk tukar DP.
spanjang ak exam,ak letak gmbr tuh
naek nk muntah da weyy.
nk jgk letak gmbr sendirik.hahahahha ;DD
well.sambung stdy psyko. ~_~


Tuesday, July 5, 2011

lirik lagu y bemakne :)

lagu ni kalo tgk sumenye ad cite disebaliknya kan !
da y slow....kisah dy mnyentuh kalbu gitu ;D
da y rock ! jiwa tgh seronok kot..
da y girang..hati berbunga2..
mane la nk tw hati org y mencipta tu..
either kisah dy,atau kisah org len,atau hnye rekaan ntok menimbulkan kisah

bg sy.bile dgr ssuatu lg tu,sy akan relatekan ngn sy nye kisah or pngalaman n watsoever
tp y byknye lagu2 kasih syg la..hahhahaha.........eh eh ehhh
nasyid xlupe jugak ^_~

jom kita usha lirik lagu-nasyed !

1) selamat berjuang-brothers

Selamat Berjuang Sahabatku
Semoga Allah Berkatimu
Kenangan Indah Bersamamu
Takkan Ku Biar Ia Berlalu
Berjuanglah Hingga Ke Akhirnya
Dan Ingatlah Semua Ikrar Kita

**mmg smangat abeh la ! dok2 tgh stdy dgr lagu nih T_T
mngenangkan betapa susahnye dulu stdy,nk wat medik.n skrg betape sshnye stdy sbb nk jd doctor

2) sesungguhnya-raihan

Sebenarnya hati ini cinta kepada Mu
Sebenarnya diri ini rindu kepada Mu
Tapi aku tidak mengerti
Mengapa cinta masih tak hadir
Tapi aku tidak mengerti
Mengapa rindu belum berbunga

**ni lak..kalo pikir2,kalo engat2..ckup da k kasih syg kite kt Allah.ad pernah kita rindu kt DIA?tp engat,Dia Maha Pengasih Maha Penyayang.teruskan berdoa dan bersyukur pdNya.

3) kau sahabat kau teman-hijjaz

Telah tiba saat waktu kau tinggalkan kami
Kerana takdir yang Maha Esa telah menetapkan
Sedih rasanya hati ini bila mngenangkan
Kau sahabatku kau teman sejati

**bila tiba masanya,kita ttp akan kembali pada Pencipta.al-fatihah buat sahabat sy allahyarhamah nur shuhada y mninggal bbrpe hari b4 spm dan allahyarhamah siti nabilah anuar y mninggl pd awl thn 2011.
kami dcni akn meneruskan sisa perjuangan y kalian tinggalkan.moge aman di sane sahabat :')

4) insya Allah-maher zain

You feel so helpless
You can’t see which way to go
Don’t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side
Insha Allah x3
Insya Allah you’ll find your way

**bila rase da buntu sgt2 da,lagu ni wat sy terfikir...betol.stiap jln ad pnyelesainnya.y penting pengharapan kita pd Allah.keyakinan kita.dan keikhlasan kita :)
jgn pernah marah pdNya bila tiada lg jln pnyelesaian kerana Dia sdg mnguji kekuatan iman kita
syukurlah bila iman kita diuji,akan bertambahlah keimanan kita nanti kpdNya..

5) keluarga bahgia-saujana

                                                             Indahnya damainya
Keluarga yang bahagia
Itulah idaman impian setiap insan
Yang dahagakan belaian
Serta kasih dan syaang


**bila mana kita bersama org laen,bersama kluarga jauh lebih bahagia.itulah anugerah dprd Allah buat hambaNya.dkurniakan kluarga sbg rezeki..jgnla kita mensia-siakannya

er..ad lg x??mesti la byk lg kan
xpela,amek ckit2 je (:
y baek jdkan pengajaran
y kurang baek,befikirlah dulu
m0ge dakwah dlm lirik nasyid ini mampu mendidik jiwa kita
bkn sekadar dgr scra kosong saje.

wslm wbt.


Saturday, June 25, 2011

a valuable lesson

One day, a rich father took his son on a trip. He wanted to show him how poor someone can be. They spent time on the farm of a poor family.
On the way home, father asked, Did you see how poor they are? What did you learn? The son replied, “We have a pool, they have rivers. We have lanterns at night, they have stars. We buy food, they grow theirs. We have walls to protect us, they have friends. We have encyclopaedias, they have the Quran.”
Then he added: “Thanks Dad for showing me how poor we are.”

LESSON: It’s not about money that makes us rich, it’s about simplicity & having ALLAH in our lives.




Friday, June 24, 2011

aishiteru d pagi jumaat :)

Menunggu sesuatu yang sangat menyebalkan bagiku
Saat ku harus bersabar dan trus bersabar
Menantikan kehadiran dirimu
Entah sampai kapan aku harus menunggu
Sesuatu yang sangat sulit tuk ku jalani
Hidup dalam kesendirian sepi tanpamu
Kadang ku berpikir cari penggantimu
Saat kau jauh di sana
Walau raga kita terpisah jauh
Namun hati kita selalu dekat
Bila kau rindu pejamkan matamu
Dan rasakan a a a aku
Kekuatan cinta kita takkan pernah rapuh
Terhapus ruang dan waktu
Percayakan kesetiaan ini
Pada ketulusan a a ai aishiteru
Gelisah sesaat saja tiada kabarmu ku curiga
Entah penantianku takkan sia-sia
Dan berikan satu jawaban pasti
Entah sampai kapan aku harus bertahan
Saat kau jauh di sana rasa cemburu
Merasuk ke dalam pikiranku melayang
Tak tentu arah tentang dirimu
Apakah sama yang kau rasakan
Satu sendiri pikiran melayang terbang
Perasaan resah gelisah
Jalani kenyataan hidup tanpa gairah
Oo.. uoo.. lupakan segala obsesi dan ambisimu
Akhiri semuanya cukup sampai di sini
Dan buktikan pengorbanan cintamu untukku
Ku mohon kau kembali
Kimita tuokukitemo
Kiminoi shuaguaratala
Shiniteruyo shiniteruyo

*hati berbunga-bunga la ! ^_^

tiada kate menggambarkan kebunga bungaan itu ! =D

hnye ini y dpt digambarkan ! 


nmpak x berbunga riangnye sy ! haha :p

xde motif pom post ni.
jz suke gile dpt kol mak ayah (:





Friday, June 10, 2011

Thursday, June 9, 2011

soalan buat hawa.

Satu Soalan Buat Hawa.
Pandang kanan, awek shawl merah jambu ala-ala yuna. baju sendat. vogue.

Pusing kiri, awek shawl kelabu bak hana tajima. tengkuk terdedah. gorgeous.
Tengok depan, awek legging rambut rebonding paras belikat. baju lengan pendek. stylo.

Toleh belakang, awek skinny dengan blouse labuh tutup punggung. tak bertudung. heels 4 inci. WOW.

***

Satu soalan buat hawa, memang itu ke yang korang nak? berfesyen tanpa meletakkan agama di depan? fesyen didahulukan, agama dikemudiankan?

Satu soalan buat hawa, selesa ke dengan penampilan sebegitu? menjadi perhatian kaum lelaki yang sememangnya mata keranjang? segenap tubuh diratah mata manusia?

Satu soalan buat hawa, apa tujuan korang berpakaian sedemikian? mahu tampak gah di kalangan teman-teman? sentiasa di atas? lepas tu apa? riak? takbur? bangga?

Satu soalan buat hawa, adakah dengan berbaju kurung bertudung litup korang akan dianggap kuno? adakah dengan fesyen lilit-lilit shawl akan jadikan seorang yang up-to-date? nahh~

Satu soalan buat hawa, adakah dengan berpakaian sopan akan menjejaskan kecantikan korang? akan menjadikan korang hodoh? nampak kecundang dalam dunia moden?

Satu soalan buat hawa, kalian berfesyen untuk kepuasan sendiri bukan? tapi pernahkah kalian sedar bahawa diri kalian takkan pernah puas?

Baca ni ;

Satu jawapan dari adam, seorang perempuan yang tertutup sempurna auratnya lebih bernilai di mata lelaki untuk dijadikan teman seumur hidup.

Satu jawapan dari adam, kecantikan seorang wanita yang menjaga auratnya dari dipandang lelaki yang bukan halal baginya adalah lebih mahal dari dunia dan segala isinya.

Satu jawapan dari adam, kecantikan si berbaju kurung yang bertudung takkan dapat ditandingi oleh yang lain. cantik, cun, ayu, dan sopan. apa lagi yang kalian nak?

Islam membenarkan fesyen tapi islam jugak melarang tabarruj. Allah tak suka mereka yang berlebih-lebihan. tahu? jadi bersederhanalah!~

"Sepantas mana pun kau lari untuk mengejar kepuasan dirimu, kau takkan pernah dapat mencapainya kerana kepuasanmu yang sebenar berada diantara kamu dengan penciptamu, ALLAH SWT




Monday, June 6, 2011

perkhidmatan doktor. ~__~

zagazig.
sape xknl hosp. taisir
huu hospital berbayar y paling mahal i guess
da dua kali pegi buat medikal check up
*untuk scholar* 2x??wwahhahahaha xD

TAISIR.adeh.xtw la.
suasana mcm dlm cite medik dlm tv tuh.ngn baju biruu... ;p
tp..tup tup jmpe doc...xsampai 2mnt..trus bg prescription ubat.

b4 dis dah demam 2x dah.
jumpe2...mcm biase..amek blood pressure..itu ini..
dmm tahap 2mnggu.parah sume ape dah.
"oke.dun 4 get to pay,n here da list 4 ur medicine.byebye"
thats it.kalo kt mesia ni,ak da kena masok air dah nye.
hmm balik2 pom tadek beza jgk.dok makan panadol mesia je keje
ubat dy xtahan.xsesuai kot-buat ase smakin nausea.. ~____~
1.30pm 5/6/2011

n0w.today.here.hai taisir hospital !
haha.about 2weeks been sick (adela) haha xD
jmpe2 doc...ckp symptom2 nih..bla bla bla
doc amek bp...then..again.here ur prescription.waaaaaahahah....cam ape je
bukan nk salahkan doc
tp bayar mahal.nk servis tebaek
kalo mcm tu je,baekk jumpe doc dekat kuliah.hampehh.

then k.wir ajap pegi another hospital berbayar-hospital said hamdi
terbaek.trus kena marah ngn doc sbb dikatenye knapela br skrg sy dtg.hohoo
oke.check nye check...
doc xpuas aty
dy suh wat makmal test. *cehh.kes parah k nih?
-urine test
-blood test
-stool test

ngahhhahha....xtahuu..ha haaa... x__x
okela.doc.i'll do.huhu
mlm ni again kena pegi
h0pe evrytim gonna b fine (:
i suspect diri sendiri dehydration je
doc suspect lebih2
eh hello.syazana u r only 2nd year medical student.sesuke aty je diagnosed sendirik.haha

7.30pm 


taisir needs 3days to get medical laboratory result n it needs bout LE200++ only basic blood n urine test.include stool xtw la jadik bape.
usm wat xsmpai sejam p0m (bedasarkan pengalaman ye)
said hamdi hosp buat sejam.hmm (: n hnye abeh LE70 je.

ahah.da result.
debar tahap durian xmo gugur.
disyaki hepatitis..jaundice...ohhoo
tapi..
alhamdulillah..kurang dari itu (:
urinary tract infection


huhh.still tekejut.ingat normal.tapi.....hmm xpela.sakit itu penawar dosa :)
alhamdulillah99x..

given a stock of medicine.
n need to drink alots of water.
h0pe to get well soon.insya Allah.







tadaa.
nice pengalaman.
jum.study lagi
final belom berakhir (: